Bianca Hau
13 October 2021
Înlocuirea amortizoarelor mașinii este o operațiune pe care o poți face singur. Asigură-te că știi în detaliu ce trebuie făcut. Amortizoarele din sistemul de suspensie sunt componente fundamentale ale oricărei mașini. Acestea împiedică înclinarea periculoasă a mașinii în timpul condusului, chiar și în prezența unei suprafețe ce nu este perfect uniformă. Sistemul de suspensie este echipat cu două elemente de bază: arcul și amortizorul aferent.
Primul este folosit pentru a prelua șocurile provenite de la sol în timpul deplasării. Amortizorul are rolul de a încetini revenirea elastică a arcului, reducând astfel la maximum înclinația succesivă. La fel ca orice altă componentă auto, amortizoarele îmbătrânesc și ele și nu mai „țin”.
În general, amortizoarele se uzează după aproximativ 100.000 km. Însă se poate întâmpla mai devreme, în funcție de mai multe variabile. Când mașina dă semne de instabilitate sau este foarte zgomotoasă, chiar și pe o suprafață denivelată moderat, amortizoarele și-au atins probabil sfârșitul perioade de utilizare: acestea trebuie examinate cu atenție și, dacă este nevoie, înlocuite.
Înlocuirea amortizoarelor mașinii nu este în mod particular dificilă, însă poate implica o serie de riscuri, așa că este nevoie ca persoanele care vor face acest lucru să își ia toate măsurile necesare. Vom aborda înlocuirea amortizoarelor față, aceasta fiind mai complexă decât înlocuirea celor din spate (în special din cauza prezenței motorului), dat fiind că sunt coaxiale cu arcurile. În cele din urmă, la schimbarea unui amortizor este necesară și înlocuirea celui corespondent, deoarece o mașină cu două amortizoare care funcționează diferit poate fi dificil de controlat.
Din moment ce amortizorul trebuie deconectat de la axul roții și de la șasiul mașinii, trebuie să poată fi accesate capetele acestuia. Prin urmare, după ridicarea mașinii și așezarea acesteia stabil (și în deplină siguranță) pe elevator, se scoate roata, expunând conexiunea inferioară a amortizorului. În partea superioară este necesar să se examineze dacă șurubul amortizorului este vizibil și ușor de accesat. În multe cazuri acesta nu este vizibil, prin urmare este necesară îndepărtarea componentelor ramelor superioare și uneori și a ștergătoarelor de parbriz. Pentru a avea suficient spațiu de lucru, cablu ABS, furtunul circuitului sistemului de frânare și (dacă există) cablul senzorului ce detectează uzura plăcuțelor de frână trebuie scoase din suporturi.
Amortizorul este ferm conectat la brațul oscilant inferior al roții prin două bolțuri robuste ce trebuie slăbite și scoase. Desfacerea bolțurilor poate fi dificilă dacă arcul împinge brațul în jos. De aceea, se recomandă folosirea unui cric bun cu care să acționezi asupra brațului pentru a reduce această tensiune. Acum poți slăbi și, apoi, îndepărta bolțurile, operațiune de obicei dificilă, așa că se recomandă să aplici WD-40 Specialist Penetrant. Acesta penetrează rapid și eliberează piesele cu o eficiență remarcabilă. Formula sa este adecvată și pentru cazuri dificile de gripare și oxidare și este rezistentă la apă.
Tija din partea superioară a amortizorului trece prin plăcuța de conexiune cu caroseria și este prinsă cu o piuliță. Pentru a înlocui amortizoarele mașinii, această piuliță trebuie desfăcută cu o cheie potrivită. Pentru a preveni rotirea axului filetat al amortizorului împreună cu piulița, acesta trebuie ținut fix pe durata acestei operațiuni. De obicei acest lucru este posibil mulțumită unei adâncituri hexagonale din partea superioară a axului în care se introduce un inbus corespunzător pentru a împiedica rotirea în momentul desfacerii șurubului. Din nou, dacă întâmpini dificultăți, poți folosi WD-40 Specialist Penetrant.
Amortizorul poate fi extras acum spre partea inferioară și scos din locașul său. În acest moment este necesară scoaterea acestuia din arc și, prin urmare, este necesară comprimarea suficientă a arcului. Pentru aceasta, trebuie să folosești o pereche de cleme de strângere prinse de spirele arcului și înfiletate până când arcul este comprimat suficient. Această operațiune este potențial periculoasă deoarece dacă arcul iese din clemă, acesta poate cauza rănirea gravă a celor din jur. Cu arcul comprimat, este desfăcută placa superioară cu garnitura din cauciuc dur care conține un rulment cu bilă. Amortizorul poate fi scos acum fără probleme.
După echiparea noului amortizor cu bucșa de protecție, acesta poate fi introdus în arc, astfel încât capătul inferior al arcului să se sprijine pe plăcuța noului amortizor. După fixarea în șuruburi a plăcii cu garnitura din cauciuc dur pe partea superioară a amortizorului, este posibilă slăbirea și apoi îndepărtarea celor două cleme de strângere. Trebuie avută grijă la poziționarea precisă a arcului pe suport și placă.
Amortizorul este montat respectând operațiunile efectuate pentru dezasamblare, însă în ordine inversă. Atât șuruburile inferioare, cât și șurubul superior trebuie strânse cu un cuplu precis în N/m, astfel încât se va folosi o cheie dinamometrică. Cuplul de strângere este indicat în manualul de utilizare și întreținere. După montaj se recomandă deplasarea pe câțiva kilometri pe teren cu denivelări, pentru a permite pistonului și fluidului din interiorul amortizorului să se așeze.
Exonerare a responsabilității
Utilizările indicate și descrise pentru produsele WD-40 au fost furnizate societății WD-40 de către utilizatorii înșiși. Aceste utilizări nu au fost testate de Compania WD-40 și nu constituie o recomandare sau sugestie pentru utilizare de către compania WD-40. Bunul simț ar trebui exercitat ori de câte ori se utilizează produsele companiei WD-40. Respectați întotdeauna instrucțiunile și respectați avertismentele afișate pe ambalaj.
17 September 2020
9 June 2020
© 2025 WD-40 Company.
Toate drepturile rezervate