Bianca Hau
27 October 2021
Senzorii ABS (Anti-lock Braking System – sistem de frânare anti-blocare) constituie parte dintr-un sistem care împiedică blocarea roților mașinii în timpul frânării. Blocarea roților înseamnă pierderea aderenței cu solul și extinderea distanței de frânare. În practică, sistemul ABS detectează dacă o roată s-a blocat și eliberează frâna pe acea roată. Acest lucru se întâmplă chiar dacă șoferul ține pedala apăsată, permițând astfel rotirea acesteia și redobândirea aderenței. Sistemul efectuează această activitate de eliberare și reluare a frânării repetat și foarte rapid. Asta se intamplă până când senzorul de pe acea roată semnalizează că și-a continuat rotația corectă. Atunci cand apar probleme la frânare trebuie sa iei în calcul înlocuirea senzorilor ABS.
La baza întregului sistem se află un senzor care detectează dacă roata s-a blocat sau s-a rotit. Fiecare roată are un senzor situat în spatele rulmentului de roată, în blocul care conține frâna. În acest bloc se află un disc special denumit „disc perforat”. Acesta induce un curent în senzor, în funcție de gradul de rotație.
Îți poți da seama că sistemul ABS are o problemă atunci când se aprinde martorul ABS sau când frânarea este neregulată. Odată ce te-ai asigurat că martorul nu este aprins de arderea unei siguranțe sau de defectarea unității de comandă ABS, îndreaptă-ți atenția asupra senzorilor. Mașina nu trebuie condusă cu martorul aprins, decât dacă este absolut necesar și cu o viteză extrem de redusă.
Set de chei pentru reparații auto
Cabluri ABS noi
Senzori ABS noi
Cricuri
Produsul cu multiple utilizări WD‑40®
Lavetă
Spray deblocant cu acțiune rapidă WD‑40® Specialist Penetrant
Senzorii ABS sunt conectați la unitatea de comandă printr-un cablu. Acest cablu se întinde printr-o mare parte din mașină și este menținut în poziție cu ajutorul mai multor elemente de fixare. Aceste elemnete pot fi manșoane de trecere, cleme sau alte sisteme. Nu este neobișnuit ca după o anumită perioadă de utilizare, în special pe teren neuniform sau în condiții meteo extreme cablul să se deterioreze sau să se taie în unele locuri și să nu conducă semnalul de la senzor corect. De aceea este necesară urmărirea traseului acestui cablu și examinarea cu atenție a acestuia pentru a detecta cu atenție orice probleme.
Cablul care se întinde de la senzor, după o secțiune mai mult sau mai puțin lungă, este prevăzut cu un conector care permite conectarea până la secțiunea cablului ce se întinde până la unitatea de comandă. Dacă sunt detectate deteriorări în ultima parte a cablului, deconectează conectorul și înlocuiește cablul deteriorat. Dacă sunt detectate deteriorări în partea cablului conectată la senzor sau dacă nu se identifică deteriorări la nivelul cablurilor, atunci trebuie înlocuit senzorul.
În general, trebuie scoasă roata de pe butucul pe care se află amplasat senzorul. Mașina trebuie ridicată și amplasată pe cricuri, pentru a putea lucra în siguranță sub aceasta. De asemenea, poate fi necesar lucrul în interiorul mașinii, deoarece multe mașini au conectorul între cablul ce provine de la senzor și cel care duce la unitatea de comandă sub bancheta din spate, în portbagaj sau în alte părți interioare.
Cablul senzorului deconectat de la conector trebuie eliberat și din celelalte puncte de ancorare de pe caroserie sau șasiu. Unele dintre acestea sunt externe și, prin urmare, sunt contaminate cu pământ, murdărie sau grăsime. Se recomandă curățarea acestora în prealabil cu produsul cu multiple utilizări WD-40 și cu o lavetă. Astfel cablul să poată fi scos fără a deteriora suporturile. Senzorul este atașat de butuc și de cadrul frânei cu un bolț. Ansamblul se oxidează frecvent și opune rezistență la dezasamblare. După curățarea inițială se recomandă pulverizarea cu spray deblocant super rapid WD-40 Specialist. Acesta penetrează rapid și eliberează componentele cu o eficiență considerabilă. Formula sa este adecvată și pentru cazuri dificile de gripare și oxidare. Folosește apoi cheia potrivită pentru a slăbi bolțul și pentru a scoate senzorul din locașul său.
Locașul bolțului care menține senzorul trebuie tratat cu produs cu multiple utilizări WD-40 înainte ca noul senzor să fie prins cu bolțul. Cablul care iese din senzor trebuie așezat pe aceleași suporturi ca și cablul anterior și prins ferm în poziție. În cele din urmă, conectorul final trebuie conectat la conectorul de pe cablu care se întinde până la unitatea de comandă. În cele din urmă, roata poate fi reasamblată. După montarea roții, trebuie efectuate câteva teste pentru a determina dacă martorul rămâne aprins sau dacă sistemul ABS funcționează atunci când este nevoie. Dacă rezultatul testului nu este satisfăcător, mașina trebuie dusă la un service, deoarece este posibil ca problema să fie la unitatea de comandă ce trebuie verificată cu un echipament de diagnoză corespunzător. De asemenea, ar putea fi o problemă și de deteriorare a roții perforate, ce trebuie înlocuită în service.
Exonerare a responsabilității
Utilizările indicate și descrise pentru produsele WD-40 au fost furnizate societății WD-40 de către utilizatorii înșiși. Aceste utilizări nu au fost testate de Compania WD-40 și nu constituie o recomandare sau sugestie pentru utilizare de către compania WD-40. Bunul simț ar trebui exercitat ori de câte ori se utilizează produsele companiei WD-40. Respectați întotdeauna instrucțiunile și respectați avertismentele afișate pe ambalaj.
25 September 2020
9 June 2020
© 2025 WD-40 Company.
Toate drepturile rezervate