Bianca Hau
2 August 2022
Butucul pedalier al bicicletei este acel set de piese care asigură rotația axului central conectat la brațele pedaliere. Acesta este alcătuit din: un ax pedalier central conectat la cele două brațe pedaliere și introdus în doi rulmenți cu bile (sau colivii inelare cu bile de oțel), amplasate la capetele axului și două suporturi laterale filetate. Atât pentru evoluția tehnică, precum și pentru diversificarea tipurilor de biciclete, butucii pedalieri pot prezenta diferențe structurale profunde, astfel încât următoarele descrieri vor viza o bicicletă standard de șosea. Axul care conectează brațele pedaliere este instalat în carcasa tubulară cilindrică aferentă și este echipat cu două suporturi circulare care conțin coliviile inelare cu bile. Suporturile sunt introduse prin înfiletare în carcasă și garantează rotirea corectă a axului. Se poate întâmpla ca uzura și degradarea cauzate de agenții externi să deterioreze acest mecanism. În aceste cazuri, se vor auzi zgomote și scârțâituri în timpul pedalării, un țăcănit în pedale sau vor fi întâmpinate dificultăți în conducerea bicicletei. În aceste situații este necesară întreținerea butucului pedalier al bicicletei.
Pentru a accesa butucul pedalier, este necesară îndepărtarea brațelor pedaliere de pe ax. În funcție de tipul de blocare, bolțurile sau șuruburile care fixează brațele pedaliere vor trebui slăbite și scoase. Brațul pedalier este, în orice caz, fixat ferm pe ax și este dificil de scos manual. Pentru scoaterea sa este nevoie de folosirea unui extractor ce se înfiletează pe centrul conexiunii brațului pedalier și apoi acționează simultan cu cheia, până când este extras de pe ax. Ambele brațe pedaliere sunt demontate. Cel de pe partea stângă este conectat la roata dințată pentru lanț.
Capetele axului din butucul pedalier rămân la vedere și trebuie curățate cu o cârpă înainte de a continua. Butucul este blocat în locașul său de cele două suporturi înșurubate pe carcasa tubulară și blocate, la rândul lor, de două piulițe inelare a căror strângere împiedică desfacerea acestora. Mai întâi trebuie să slăbești cele două piulițe externe. În multe cazuri, acestea au dinți care pot fi apucați cu o cheie corespunzătoare. În orice caz, o cheie pentru țevi (clește suedez) este suficientă pentru a le slăbi și demonta. Apoi, folosind tot cleștele suedez (sau altă cheie potrivită) se slăbesc cele două suporturi laterale. În funcție de modelul de butuc, direcția de rotație pentru desfacerea acestora poate fi spre dreapta sau spre stânga.
După desfacerea suporturilor devine posibilă extragerea butucului din locașul său. Vor trebui verificate:
• Starea filetelor suporturilor
• Eventuala uzură a capetelor axului (în locul unde sunt inserate brațele pedaliere)
• Uzura coliviei cu bile (ovalizarea sau deformarea coliviei este o cauză frecventă a zgomotelor). În cazul unor modele de butuci, în locul coliviilor cu bile sunt montați rulmenți cu bile. Dacă aceste elemente prezintă anormalități sau deteriorări semnificative, nu există altă soluție decât înlocuirea completă a piesei cu una identică.
Dacă butucul nu prezintă deteriorări semnificative, acesta poate fi curățat și lubrifiat înainte de reasamblare. Primul lucru pe care trebuie să îl faci este să cureți bine toate componentele butucului. Degresantul WD-40 Specialist, pe bază de solvenți, care îndepărtează rapid grăsimea, uleiul și murdăria fără a lăsa reziduuri este în particular util pentru această activitate. Acesta acționează imediat, la simplul contact. Curățarea trebuie să se extindă și asupra interiorului carcasei butucului, acordând o atenție specială celor două capete filetate. Capetele se vor curăța prin trecerea cu atenție a unei lavete din microfibră pe poate părțile acestora.
Înainte de a trece la reasamblarea butucului, este necesară lubrifierea adecvată a componentelor mobile ale sistemului, acordând o atenție particulară zonelor filetate și coliviilor cu bile de oțel. Acest lucru se poate realiza aplicând pe toate aceste componente o cantitate generoasă de vaselină spray WD-40 Specialist, bogată în aditivi grași de înaltă performanță. Aceasta asigură o lubrifiere de lungă durată și protecție împotriva coroziunii în situațiile critice. Nu se scurge și are o aderență excelentă și proprietăți de etanșare. De asemenea, este rezistentă la apă. Se va aplica și pe filetele din interiorul locașului pentru butucul pedalier.
Când totul este bine lubrifiat și uns, butucul poate fi remontat în locașul său, repoziționând cele două suporturi laterale prin înfiletare. Acestea trebuie strânse până când singura mișcare a axului pedalier central este cea de rotație și nu există joc transversal. Cele două inele care acționează ca elemente anti-deșurubare trebuie înșurubate pe suporturi. La final, inserează brațele pedaliere și fixează la loc elementele de blocare.
Exonerare a responsabilității
Utilizările indicate și descrise pentru produsele WD-40 au fost furnizate societății WD-40 de către utilizatorii înșiși. Aceste utilizări nu au fost testate de Compania WD-40 și nu constituie o recomandare sau sugestie pentru utilizare de către compania WD-40. Bunul simț ar trebui exercitat ori de câte ori se utilizează produsele companiei WD-40. Respectați întotdeauna instrucțiunile și respectați avertismentele afișate pe ambalaj.
13 November 2020
13 July 2022
17 December 2021
© 2025 WD-40 Company.
Toate drepturile rezervate