Bianca Hau
7 January 2022
Aerul condiționat al mașinii ne permite să călătorim la răcoare chiar și atunci când temperaturile exterioare sunt ridicate. De asemenea ne permite dezaburirea pe interior a parbrizului în timpul iernii, prin controlul umidității habitaclului. Sistemul este alcătuit dintr-un compresor și un schimbător de căldură echipat cu un circuit etanș în interiorul căruia se află un gaz special. La multe modele de mașini, compresorul este acționat de cureaua de transmisie a motorului, însă la altele este acționat separat. După o perioadă mai mult sau mai puțin îndelungată de utilizare, sistemul de aer condiționat poate prezenta unele probleme, pornind de la cele mai banale, cum ar fi mirosul neplăcut, până la altele mai grave, cum ar fi defectarea. În orice caz, chiar și în absența semnalelor negative, se recomandă curățarea instalației de aer condiționat al mașinii pentru a te asigura că acesta funcționează corect. Diferiți producători de mașini recomandă efectuarea întreținerii o dată pe an sau la fiecare 15/20 mii kilometri.
Circulația aerului condiționat în interiorul habitaclului este controlată de un filtru special de polen a cărui sarcină este de a reține praful fin și alți poluanți care pătrund în habitaclu prin conductele de ventilare sau prin geamurile deschise. Un filtru de polen uzat nu mai îndeplinește această funcție, iar acești agenți potențial dăunători pot fi eliberați în aer. Pe lângă curățarea aerului, filtrul are și funcția de a reduce aburirea geamurilor și de a facilita funcționarea sistemului de încălzire/răcire al vehiculului. Pot exista două tipuri de filtre pe mașină:
Filtrul este amplasat într-o carcasă specială care, în funcție de modelul de mașină, se află fie în partea din față a habitaclului, fie în compartimentul motorului. Consultă manualul de utilizare al vehiculului pentru a-l localiza. După deschiderea ușii compartimentului filtrului, filtrul vechi se extrage încet, pentru a nu-l rupe. Apoi, se recomandă utilizarea unui aspirator pentru a elimina orice praf sau alte materiale străine din interiorul carcasei. Filtrul nou trebuie introdus corect (o săgeată indică partea în care trebuie orientat) și apoi ușa este închisă la loc.
Este posibil ca înlocuirea filtrului să nu fie suficientă pentru a elimina mirosurile neplăcute care se răspândesc în habitaclu, cauzate de o anumită depunere de materiale de-a lungul circuitului de aer. Pentru a remedia situația, pot fi utilizate produse speciale parfumante/igienizante comercializate în doze spray. Doza trebuie să fie echipată cu un tub de extensie flexibil special, care trebuie introdus în gurile de ventilație cât mai adânc posibil. Se pulverizează puțin produs în fiecare orificiu de ventilație și apoi se activează funcția de ventilație. Operația se va repeta după câteva minute.
O igienizare a conductelor și a habitaclului se efectuează cu ajutorul unui alt tip de produs, din nou sub formă de doză spray. Cu mașina staționată, motorul este pornit, toate geamurile sunt închise, iar aerul condiționat este activat pe nivelul maxim de ventilație. Doza de produs este așezată pe podeaua mașinii și activată. Doza este prevăzută cu un blocator, asigurând astfel dozarea continuă a produsului. Ușile sunt închise (la ieșirea din habitaclu) și doza este lăsată să se golească complet, în timp ce recircularea aerului din interior înlocuiește în cicluri repetate aerul din habitaclu cu aer igienizat. După 10-15 min, se poate îndepărta doza, continuând ventilarea.
În cazul în care aerul introdus prin orificiile de ventilație atunci când aerul condiționat este pornit este constant la temperatura ambiantă, problema este cu siguranță mai semnificativă, deoarece ține de compresor sau circuitul de gaz pe care acesta îl angrenează. – Compresorul este adesea acționat de cureaua de transmisie care acționează și pompa de apă și alternatorul. Cu motorul oprit, verifică vizual dacă există deteriorări și, cu motorul pornit, verifică dacă pulia compresorului este activată regulat. Dacă ai îndoieli cu privire la acționarea puliei, poți încerca să o tratezi cu WD-40 Specialist Silicone. În orice caz, cureaua nu este dificil de înlocuit și este abordată în articolul dedicat alternatorului mașinii. Circuitul de gaz este etanș, dar, în timp, pot apărea scurgeri minore care scad presiunea. Asupra acestei părți a sistemului se poate acționa doar cu mijloacelor profesionale speciale, deci mașina trebuie dusă la un service pentru completarea cu gaz.
Exonerare a responsabilității
Utilizările indicate și descrise pentru produsele WD-40 au fost furnizate societății WD-40 de către utilizatorii înșiși. Aceste utilizări nu au fost testate de Compania WD-40 și nu constituie o recomandare sau sugestie pentru utilizare de către compania WD-40. Bunul simț ar trebui exercitat ori de câte ori se utilizează produsele companiei WD-40. Respectați întotdeauna instrucțiunile și respectați avertismentele afișate pe ambalaj.
© 2025 WD-40 Company.
Toate drepturile rezervate