Bianca Hau
20 December 2021
Întreținere compresorului este esențială pentru a menține acest instrument complet funcțional, fiind foarte util în diverse situații. Un compresor are trei componente fundamentale: blocul compresor în sine, alcătuit dintr-un cilindru cu un piston acționat de un motor electric, rezervorul de aer comprimat cu un piston acționat de un motor electric, rezervorul de aer comprimat și unitatea de comandă și de distribuire. Presiunea internă a compresorului poate fi detectată cu un manometru special. Cele mai performante modele sunt echipate cu două manometre: unul care indică presiunea din rezervor, iar celălalt, presiunea la ieșire. Aceasta poate fi reglată cu ajutorul unui buton rotativ special, în funcție de necesarul de aer. Capacitatea rezervorului (6, 24, 100 litri și mai mult) determină rezerva de aer disponibilă.
Compresoarele cu rezervor de 24 litri sunt foarte des întâlnite, fiind potrivite pentru o utilizare medie. Greutatea compresoarelor din această clasă variază între 15 și 30 kg, iar dimensiunile generale pot fi comparabile celor ale unei valize de dimensiuni medii. Sunt robuste și durabile, însă întreținerea atentă este foarte importantă pentru o funcționare corectă. Structura exterioară a compresorului trebuie curățată periodic cu o cantitate generoasă de aer comprimat, în timp ce roțile ce îi permit deplasarea trebuie lubrifiate cu produs multifuncțional WD-40.
Compresorul comprimă aerul tras din mediul înconjurător. Din moment ce în aer poate fi prezent aer care poate defecta unitatea compresorului, aparatul este echipat cu un filtru de aer la admisie. Pentru o întreținere eficientă a compresorului, deschide periodic compartimentul pentru filtru și extrage filtrul. De obicei, elementul de filtru este curățat cu aer comprimat sau prin spălare. Însă dacă aspectul acestuia indică faptul că e înfundat sau deformat, filtrul trebuie înlocuit.
Pistonul care realizează compresia, precum și piesele mobile sunt lubrifiate constant cu un ulei special, stocat într-un rezervor corespunzător. Capacul rezervorului este prevăzut o jojă care indică nivelul de ulei. Dacă nivelul este scăzut, adaugă ulei. Lubrifiantul optim este recomandat de producătorul compresorului. În general, uleiurile multigrad din domeniul auto sunt bune pentru întreținerea compresoarelor. Dacă aspectul acestuia este prea închis la culoare, murdar și/sau dens, acesta trebuie înlocuit complet. Această verificare trebuie efectuată după primele 100 ore de funcționare. Ulterior, verificarea trebuie făcută la fiecare 50 ore de utilizare.
Comprimarea aerului formează inevitabil condens, acesta colectându-se pe fundul rezervorului. Cel puțin o dată la trei luni, condensul trebuie scurs folosind robinetul cu ventil situat sub rezervor. Acest lucru este extrem de important, deoarece dacă lichidul este lăsat să se acumuleze în rezervor, acesta poate crea oxidare interioară ce poate afecta grav pereții rezervorului pe termen lung. Uneori, robinetul este ușor oxidat și se opune deschiderii, prin urmare cel mai bine e să pulverizezi produs multifuncțional WD-40 pentru a-l desface. Acest lucru trebuie efectuat cu rezervorul complet golit.
Comutatorul de presiune este elementul de control al presiunii interne din rezervor: când presiunea atinge nivelul prestabilit, comutatorul de presiune închide alimentarea cu energie și motorul se oprește. Când presiunea scade după utilizare, comutatorul de presiune repornește motorul. Verifică-l periodic, privind manometrul în momentul pornirii și opririi și consultând presiunile indicate în manualul de operare și întreținere. Dacă aceste valori nu sunt respectate, presiunea maximă (ce cauzează închiderea) poate fi reglată acționând asupra unui șurub amplasat în interiorul carcasei comutatorului de presiune ce poate fi accesat scoțând carcasa.
Supapa care reglează presiunea aerului la ieșire este echipată cu un manometru și cu un buton rotativ care permite reglarea. Pentru verificarea eficienței acestuia, mai întâi închide-l complet: manometrul trebuie să indice zero bari. Apoi reglează-l la deschidere maximă: manometrul trebuie să indice aceeași presiune indicată de manometrul comutatorului de presiune. Dacă aceste indicații sunt diferite, supapa trebuie înlocuită complet. Cei care au mai multă experiență pot încerca să îl dezasambleze și să trateze componentele interne cu produsul multifuncțional WD-40.
Aceste instrumente (pistoale, duze de umflare și altele) au un „cuplaj rapid” la furtunul de alimentare cu aer. Acesta necesită lubrifiere internă: în general (dacă nu se indică altfel de către producător) cantitatea minimă de ulei pe care aerul comprimat o transportă cu el este suficientă, folosind uleiul de lubrifiere al mecanismelor compresorului. Totuși, cel mai bine este să lubrifiezi periodic orice conexiuni filetate și de cuplare cu produsul multifuncțional WD-40, acesta păstrându-le curate și protejate împotriva oxidării. Înainte de a pune în funcțiune uneltele ce au fost inactive mai mult timp, este întotdeauna bine ca acestea să fie lubrifiate intern cu produsul multifuncțional WD-40.
Exonerare a responsabilității
Utilizările indicate și descrise pentru produsele WD-40 au fost furnizate societății WD-40 de către utilizatorii înșiși. Aceste utilizări nu au fost testate de Compania WD-40 și nu constituie o recomandare sau sugestie pentru utilizare de către compania WD-40. Bunul simț ar trebui exercitat ori de câte ori se utilizează produsele companiei WD-40. Respectați întotdeauna instrucțiunile și respectați avertismentele afișate pe ambalaj.
13 November 2020
7 December 2021
© 2025 WD-40 Company.
Toate drepturile rezervate